När det lilla kan hjälpa stort

1385679_528696640550661_51194398_n

Jag ser min elev som kommer till skolan. Glad studsar han in till sin klädhängare i hallen.
Med små kvittrande ljud hänger han upp sin jacka, ställer sina skor snyggt på sin plats.
Det kvittrande ljudet byts mot små missnöjda grymtningar… PANG! Det smäller till i pallen som står där i hallen. De missnöjda ljuden byts till en lång rad med fula ord. Rösten skär av frustration.

”Dumma pall! Du är dum! F-N vad jag hatar den här dumma skolan!”
Han ser arg ut. Ögonen fylls med tårar.

Jag försöker förstå vad det var som hände. Ser mig omkring. Kan det ha varit någon i närheten som retats? Var det någon som sa något? Slog han i någonstans? Vad var det som gick fel?
Jag vet att det inte är läge att ge tillsägningar just nu. Det är inte läge att rätta hans språk eller försöka få honom att förklara varför… inte just nu.

Han rusar in i sitt klassrum, fortfarande arg. Pang, dörren smälls igen…
Jag står med dörren på glänt, avvaktar och iakttar. Jag väntar på att ”signalen” ska komma. Den som visar att det är dags att jag ska komma in och vi ska kunna reda ut, tillsammans.

Det tar ett tag sen är det dags. Jag tar med mig papper o penna och sätter mig på golvet i hans rum. Jag börjar rita. Han tittar, först på avstånd. Jag ritar en taxi… en pojke kliver ur taxin och in genom en dörr… samtidigt som jag ritar berättar jag, med få ord, vad det är jag ritar.
Han kommer och sätter sig bredvid. Han instruerar mig i vad jag ska rita.
Det blir ett seriesamtal om morgonens händelse.

Han har glömt sin teckning hemma som han ville ge till sin kompis.

/Lena

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s