Det goda exemplet

junior

 

Barnet tappade tron på sig själv och livet i klass fem. Ögonen tappade glöden, slutade att tindra. Så långt det fick lov att gå när inte rätt hjälp och stöd i skolan fanns. Så långt att framtiden inte gick att se och eleven fick bara känna sig dum i klassbänken. Kände sig som den som bara förstörde. Bråkmakaren. Ville bli sedd och bekräftad och skrek i det tysta efter hjälp och förståelse. Ville lyckas i skolan. Ville få betyg. Ville få en utbildning och ville verkligen ha en framtid längre fram.
Ville inte höra ”Du kan bara du vill”. Ville inte höra ”Skärp dig och sitt still”. Ville inte höra ”Om du bara sitter här och latar dig kan du lika gärna gå ut och ha rast”. Ville inte höra ” Jag har ju redan sagt åt dig vad du skall göra, lyssnar du inte?”

Barnet föll och skolan blev till ett hotfullt monster. Blev ett tvång som skapade ångest och psykisk ohälsa. Värden krympte och barnet slutade att gå till skolan i klass sex. Allt var ju redan kört i botten. Självförtroendet långt borta utom räckhåll. Räddningen likaså. Världen målad i nattsvart. Tanken om att en dag lyckas i skolan fanns inte längre. Inte där och då.

Barnet som föll och tappade tron på sig själv går kommande vecka ut svensk grundskola med 12 godkända betyg i klass nio. Världen som en gång var så mörk och hotfull, byttes till en värld där framtidstron fick ta plats, där ljuset tilläts sippra in allt mer.
Barnet som inte gick till skolan mer, barnet som inte fungerade i skolan blev tillslut både sedd och bekräftad. Förståelse kring både en add diagnos och asperger fanns. Upplägget därefter.
Steg för steg togs. Sakta sakta. Först på skakiga ben och i den takt som behövdes. Framsteg lades på framsteg. En grund att stå på till en början. Ett självförtroende att bygga upp.

Barnet som nu blivit till ungdom fick ta plats. Fick kosta samhället pengar. Massor. En resursgrupp med få elever och specialpedagoger. Anpassad undervisning. Fingertoppskänsla. Denna skolform kostade en liten kommun minst 2.5 miljoner om året. En framtidsinvestering. Man tar kostnaden nu och låter en ungdom lyckas. Flera ungdomar.  Få en utbildning på sina premisser utan att behöva passa mallen. Ungdomen gick hela högstadiet där. Tre år och man lyckades fullt ut.

Det goda exemplet.En kommun och en skola som tänkte om och tänkte rätt. Som vågade se lösningar och som vågade att satsa fullt ut.
Istället för att låta barn och unga fortsätta att hamna utanför systemet i tidig ålder, fångades det upp, gavs möjligheter.

En skola för alla. Där varje elev ges samma möjlighet men på olika tillvägagångssätt.
Allt som krävs är den goda viljan. Det goda exemplet påvisar det, vad som händer när man vågar se utanför de traditionella riktlinjerna. När man vågar lyfta blicken och vet vad som krävs för att förmå ett barn att göra detsamma.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s