Det finns hopp, det gäller att hamna på rätt ställe bara…

10478200_718759518211038_5547329988940270631_n.

Min grabb som är 18 och har ADD(-numera är H borta) och högfungerande autism är sen förra veckan ute o praktiserar i restaurangbranschen.
Sonen valde att fråga om praktikplats på en dyr ”fin” restaurang och hade tidigare varit i lugna miljöer med få anställda, skolkök, i köket på ett äldreboende och på en liten personalrestaurang med tre personal. En väldig skillnad i jämförelse med det sista valet. Men han fick ja och var där tre kvällar under förra veckan. Och på lördag fm så såg jag på min mobil som stod på ljudlöst att man hade ringt från restaurangen 4 gånger.
Mina tankar virvlade snabbt runt i huvudet, vad har han gjort, förstört något, inte skött kökshygienen som är så noga, smyg ätit mat eller? Jag ringde upp och chefen svarade och sa så här: jag var inte här igår kväll men personalen sa att din son hade klarat sig så bra så jag undrar om han kan komma in ikväll lördag när vi har fullt för att testa honom under stress, vi ger alla en chans här och ser de som kommer som en ev. framtida medarbetare. Det gällde inte med lön men att han fick byta ut kvällen mot lediga dagar. Och sonen hade haft hand om desserterna själv- var så stolt. Chefen och han hade kommit överens om att han skulle vara hos dem kommande lördag också.
 
Visst förstår ni hur otroligt härligt det kändes. Att sonen som hela tiden tappar koncentrationen hemma, fixade detta själv, både att göra sysslorna, komma ihåg och dessutom fixa den sociala biten som är svår. Jag vet faktiskt inte vilken av oss som är gladast. Sonen eller jag!
 
Det finns hopp, gäller att hamna på rätt ställe bara…
 
/Eva-Lotta Färnstrand
 
( Detta hade vi på vår gilla sida för 3 år sedan men texten är så aktuell och berörande fortfarande. Det GÅR att lyckas under rätt förutsättningar )
Kommentera

